Artykuł
Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości w 2025 roku w naszej gminie?
Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości w 2024 roku w naszej gminie?
- dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - 1,34 zł za 1 mkw.
- stawka za 1 mkw. w budynku mieszkalny -1,15 zł.
- dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 31,74 zł mkw powierzchni użytkowej.
Stawki podatków w gminie Purda na 2024 r. określa UCHWAŁA NR LIX/2023 RADY GMINY PURDA z dnia 17 listopada 2023 r. Jej treść jest w poniższym linku.
WAŻNE: KAŻDY PODATNIK MA INDYWIDUALNE KONTO BANKOWE NA KTÓRE MOŻNA WPŁACAĆ NALEŻNOŚCI. JEST ONO PODAWANE PRZY DECYZJACH O WYSOKOŚCI PODATKU. MOŻNA JE TEŻ UZYSKAĆ W URZĘDZIE GMINY - POKÓJ NR 7.
Z czego wynika obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości?
Obowiązek zapłaty podatku nakłada Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Wskazuje ona, że dokładne stawki podatku w danym roku wynikają z obwieszczenia ministra finansów. - Zazwyczaj wydawane jest ono w lipcu lub na początku sierpnia po uzyskaniu informacji z Głównego Urzędu Statystycznego odnośnie wskaźnika inflacji w pierwszym półroczu danego roku. Inflacja za pierwsze półrocze 2023 roku wyniosła 15 procent. To oznacza, że o tyle samo mogą maksymalnie wzrosnąć stawki podatku od nieruchomości w 2024 roku.
Kto decyduje o ostatecznych stawkach podatku od nieruchomości?
Choć tak jak wspomnieliśmy wyżej - maksymalne stawki podatku od nieruchomości są co roku podawane w obwieszczeniu ministra finansów, to o ostatecznej wysokości podatku do zapłaty decydują poszczególne samorządy. Uchwały w tej sprawie podejmują pod koniec każdego roku rady miast i gmin.
Do samorządu zgłaszamy każdą zmianę w posiadanej nieruchomości.
Do samorządu jesteśmy zobowiązani zgłosić każdą zmianę w posiadanej nieruchomości. -Kiedy przykładowo obok domu rodzinnego wybudowaliśmy dodatkowo budynek gospodarczy, to po oddaniu go do użytku musimy zgłosić to gminie w ciągu 14 dni. Tak samo jeśli jakiś budynek zlikwidowaliśmy. Podobnie jesteśmy zobowiązani do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania danego budynku, jeżeli na przykład zamiast funkcji mieszkaniowej będzie on odtąd miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Gminy mają prawo dokonać lustracji i zweryfikować to co podaliśmy w dokumentacji ze stanem faktycznym
Kiedy i w jakiej formie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od nieruchomości?
Podatek płacimy w czterech ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. - Jeżeli łączna kwota do zapłaty jest niższa niż 100 zł, to podatek płacimy tylko w jednej racie.
Co jest podstawą opodatkowania?
Dla gruntów podstawą opodatkowania jest powierzchnia, dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa, dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego.
Poniżej link do uchwały nr LIX 462/2023 nt podatku rolnego
Podstawa do obliczenia podatku rolnego w 2024 r.
Poniżej link do uchwały nr LIX 463/2023 w sprawie opłaty miejscowej
Uchwała w sprawie opłaty miejscowej
Poniżej link do formularza wniosków o udzielenie ulgi z tytułu nabycia gruntu, wydanie zaświadczenia oraz przyznanie ulgi inwestycyjnej.
wniosek o udzielenie ulgi z tytułu nabycia gruntu
wniosek o wydanie zaświadczenia
wniosek o przyznanie ulgi inwestycyjnej
Poniżej link do strony podatki.gov.pl z której można pobrać informacje, deklaracje i formularze podatkowe
https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/
Poniżej link do komunikatu o składaniu informacji podatkowej o nowo wybudowanym budynku
Komunikat o składaniu informacji podatkowej