Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu

Podatki

Znajdujesz się w: Podatki

Podatki

Artykuł

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości w 2025 roku w naszej gminie?

stawki podatków 2025 r.

 

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości w 2024 roku w naszej gminie?

- dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - 1,34 zł za 1 mkw.

- stawka za 1 mkw. w budynku mieszkalny -1,15 zł.

- dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 31,74 zł mkw powierzchni użytkowej.

Stawki podatków w gminie Purda na 2024 r. określa UCHWAŁA NR LIX/2023 RADY GMINY PURDA z dnia 17 listopada 2023 r. Jej treść jest w poniższym linku.

stawki podatków w 2024 r.

WAŻNE: KAŻDY PODATNIK MA INDYWIDUALNE KONTO BANKOWE NA KTÓRE MOŻNA WPŁACAĆ NALEŻNOŚCI. JEST ONO PODAWANE PRZY DECYZJACH O WYSOKOŚCI PODATKU. MOŻNA JE TEŻ UZYSKAĆ W URZĘDZIE GMINY - POKÓJ NR 7.

Z czego wynika obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości?

Obowiązek zapłaty podatku nakłada Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Wskazuje ona, że dokładne stawki podatku w danym roku wynikają z obwieszczenia ministra finansów. - Zazwyczaj wydawane jest ono w lipcu lub na początku sierpnia po uzyskaniu informacji z Głównego Urzędu Statystycznego odnośnie wskaźnika inflacji w pierwszym półroczu danego roku. Inflacja za pierwsze półrocze 2023 roku wyniosła 15 procent. To oznacza, że o tyle samo mogą maksymalnie wzrosnąć stawki podatku od nieruchomości w 2024 roku.

Kto decyduje o ostatecznych stawkach podatku od nieruchomości?

Choć tak jak wspomnieliśmy wyżej - maksymalne stawki podatku od nieruchomości są co roku podawane w obwieszczeniu ministra finansów, to o ostatecznej wysokości podatku do zapłaty decydują poszczególne samorządy. Uchwały w tej sprawie podejmują pod koniec każdego roku rady miast i gmin.

Do samorządu zgłaszamy każdą zmianę w posiadanej nieruchomości.

Do samorządu jesteśmy zobowiązani zgłosić każdą zmianę w posiadanej nieruchomości. -Kiedy przykładowo obok domu rodzinnego wybudowaliśmy dodatkowo budynek gospodarczy, to po oddaniu go do użytku musimy zgłosić to gminie w ciągu 14 dni. Tak samo jeśli jakiś budynek zlikwidowaliśmy. Podobnie jesteśmy zobowiązani do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania danego budynku, jeżeli na przykład zamiast funkcji mieszkaniowej będzie on odtąd miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Gminy mają prawo dokonać lustracji i zweryfikować to co podaliśmy w dokumentacji ze stanem faktycznym

Kiedy i w jakiej formie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od nieruchomości?

Podatek płacimy w czterech ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. - Jeżeli łączna kwota do zapłaty jest niższa niż 100 zł, to podatek płacimy tylko w jednej racie.

Co jest podstawą opodatkowania?

Dla gruntów podstawą opodatkowania jest powierzchnia, dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa, dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego.

 

Poniżej link do uchwały nr LIX 462/2023 nt podatku rolnego

Podstawa do obliczenia podatku rolnego w 2024 r.

 

Poniżej link do uchwały nr LIX 463/2023 w sprawie opłaty miejscowej

Uchwała w sprawie opłaty miejscowej

 

Poniżej link do formularza wniosków o udzielenie ulgi z tytułu nabycia gruntu, wydanie zaświadczenia oraz przyznanie ulgi inwestycyjnej.

wniosek o udzielenie ulgi z tytułu nabycia gruntu

wniosek o wydanie zaświadczenia

wniosek o przyznanie ulgi inwestycyjnej

 

Poniżej link do strony podatki.gov.pl z której można pobrać informacje, deklaracje i formularze podatkowe

https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/

 

Poniżej link do komunikatu o składaniu informacji podatkowej o nowo wybudowanym budynku

Komunikat o składaniu informacji podatkowej

 

mapa
Dane kontaktowe

Urząd Gminy w Purdzie
Purda 19, 11-030 Purda
powiat olsztyński, woj. warmińsko-mazurskie

Tel.: 89 512-22-23
E-mail: ug@purda.pl
ESP:/ugpurda/SkrytkaESP

 

Godziny pracy

Poniedziałek: 7:30-15:30
Wtorek: 7:30 - 17:00
Środa: 7:30-15:30
Czwartek: 7:30-15:30
Piątek: 7:30-14:00

Nr rachunku do wpłat czynszu i innych

Bank Spółdzielczy w Szczytnie, Filia w Purdzie
29 8838 0005 2016 0800 2001 0001

Nr rachunku do wpłat za wodę i ścieki

Bank Spółdzielczy w Szczytnie, Filia w Purdzie
97 8838 0005 2016 0800 2001 0038

Wpłaty za podatki i odpady

Indywidualne numery rachunków

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.